God is zo anders!!!


Ik hou er niet zo van om de wereld in te delen in gelovigen en ongelovigen. We zijn allemaal mensen met dezelfde vragen en dezelfde problemen.

De rationele mens gelooft wat hij begrijpt. Omdat er zoveel is wat we niet begrijpen, krijgen we dus steeds meer vragen. Vragen die we dan vervolgens weer wegdringen, want wat heb je aan een vraag zonder antwoord.

Ook geloof ik niet dat God de wereld indeelt in goeden en kwaden. Jij bent goed en jij komt erin. Jij bent een kind van het kwaad en jij blijft buiten. Jezus heeft het steeds over hoogmoedige en nederige mensen. Mensen die het zelf willen doen en mensen die willen ontvangen.

Het is van groot belang dat wij van de wereld gaan houden. Dat wij mensen die God niet kennen liefhebben. Als je begrepen wilt worden zul je eerst de ander moeten begrijpen. Begrijpen wij waarom iemand die niet gelooft leeft zoals hij leeft? Wij zouden niet anders doen als we God niet zouden kennen. Helaas is dat anders bij godkenners soms ver te zoeken.

We hebben allemaal dezelfde vragen en dezelfde problemen. Alleen de antwoorden verschillen. We dragen verschillenden oplossingen aan. Het is belangrijk om menselijke oplossingen te kennen en te vergelijken met de oplossingen en antwoorden van God.

Als me in deze tijden van crisis iets duidelijk wordt is het wel dat menselijke oplossingen falen. Het alom geprezen kapitalisme en vrije markt denken faalt hopeloos. Het heeft gezorgd voor de verrijking van de enkeling. We hadden even geen rekening gehouden met de hebzucht in ons hart. Zonder blikken of blozen hebben we het geld en de grondstoffen van de komende 50 jaar alvast opgebruikt. Potverteerders.

De geldgod mammon is van zijn voetstuk gevallen. De brokstukken liggen op de drempel van een nieuwe tijd. Mensen ervaren onmacht en leegte. Wat nu? Wie gaat redding brengen?

mammon cartoons, mammon cartoon, mammon picture, mammon pictures, mammon image, mammon images, mammon illustration, mammon illustrations

Zo zijn er nog meer menselijke gedachten en denkbeelden die falen. De tolerantie faalt. Doorgeslagen tolerantie is zeer intolerant. De Godsdienstvrijheid als kernwaarde faalt. Want vrijheid geeft ook ruimte aan totalitaire systemen en intolerante religies. Waar moet dat heen met deze wereld? De angst regeert.

God had ons al gewaarschuwd. Als jullie kennis krijgen van goed en kwaad en de menselijke oplossingen gaan regeren, gaat de wereld kapot. Het systeem van de duivel ‘doe en je wordt iemand, eet en je wordt als god’, werkt niet. Het duivelse systeem ‘je krijgt wat je verdient’ werkt niet. Het is zo onbarmhartig en genadeloos.

Gods is zo anders. Zijn oplossingen komen niet in een mensenhoofd op.
Hij introduceerde het antwoord, Jezus. Terwijl de wereld het kwade wil uitbannen door oordelen en regels gaf hij zichzelf aan een kruis. Geen oordeel meer. Zolang wij onszelf blijven veroordelen worden we teruggeworpen op onszelf en op onze menselijke oplossingen. God wil ons verlossen van onszelf.

Hij brak de wereld van genade open. Je krijgt wat je niet verdient. Het gaat er niet om dat je doet en iemand wordt. Het gaat erom dat je ziet wie je bent, geliefd door God en uitermate waardevol in Gods ogen. Het gaat niet allereerst om doen maar om kijken en luisteren. Wat geeft God? Wat zegt Hij? Ontvangen en daar iets mee doen.

Nu de kerk in de marge is beland, heeft het weinig zin om te denken dat we nog attractief kunnen zijn. Het gaat om infiltratie. Als een zuurdesem de wereld doortrekken. Nederland zoekt. De wereld zoekt.

Berlusconi en Papandreou moeten plaats maken voor nieuwe leiders. Het heeft weinig zin om de poppetjes te vervangen. Nieuwe spelers nieuwe kansen. Het is zinvoller om te vertellen over Jezus. Hij veranderde niet de spelers of de regels maar het spel. Hij bracht een nieuw koninkrijk. Er liggen grote kansen nu menselijke systemen omvallen om opnieuw te vertellen over Gods oplossingen. Hij is zo anders!

Zeg niet dat dit niet werkt. Onlangs gaf ik een training aan een groep leiders uit het bedrijfsleven over genade leiderschap. Kijk naar wat je hebt gekregen! Ze waren razend enthousiast. Wie heeft dit bedacht? Tja….

Categorieën:genadeleiderschapTags: , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: