Wet&Genade 1


Wet en genade… Een nieuwe serie weblogs… Deel 1.

Afgelopen zaterdag heb ik gesproken op een mannendag in Barneveld met Patrick Nullens. Het thema was ‘Wat bezielt jou?’ Een mooie vraag. (Zie voor een verslag over die mannendag het artikel van Klaas van der Zwaag in het RD http://url4u.nl/9353).

We mochten spreken over het nieuwe verbond (Patrick) en over het vernieuwende werk van De Geest en het leven van genade (Gert).

Tijdens de bespreking bleek opnieuw hoeveel mensen worstelen met wet en genade…. Omdat ik hier op conferenties en bij lezingen heel vaak tegen aanloop heb ik besloten om een serie weblogs te schrijven over wet en genade. Doe mee, denk mee en reageer. Stel je vragen. Ik zal er in de weblogs op reageren….

Het is mijn passie dat Gods genade gaat heersen. Dat is Gods verlangen. Door Jezus hebben we dankzij het geloof toegang gekregen tot de troon van de genade (Rom. 5: 2). We zijn vrijgesproken en daardoor zullen we leven (Rom. 5: 18). Zoals de zonden heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade gaan heersen en tot eeuwig leven leiden (Rom. 5: 21).

Even wat voorbeelden van de laatste tijd over onduidelijkheden rondom wet en genade: Onlangs gaf ik een training aan leiders van kinderclubs. Hoe kun je een bijbel verhaal zo vertellen dat de genade van God zichtbaar wordt en dat de genade gaat heersen. Ik gaf een aantal voorbeelden. Ik besprak een aantal bijbelverhalen en legde die verhalen uit op een wettische en genadige manier. Vervolgens mochten ze zelf aan het werk. Ik gaf ze bijbel teksten en gaf de opdracht om de tekst op een wettische en genadige manier uit te leggen. Ze vonden het heel lastig.

Pas mailde iemand uit het noorden van het land: ‘Gert ik kom altijd opgejaagd de kerk uit’. Te vaak worden mensen in de kerk en in de preken nog terug geworpen op zichzelf.  Je komt moe, gefrustreerd en ontmoedigd de kerk uit. Ik moet van alles maar ik kan het niet.

Of… er wordt wel vrijheid gepreekt maar er is helemaal geen vrijheid in de kerk. De regels en afspraken lijken het belangrijkste te zijn. Er is geen ruimte voor spontaniteit, creativiteit en frisheid. Alles is perfect georganiseerd. Stop jij de Geest even in een doosje joh…., moet je met de wind eens proberen….

Onlangs deed ik een kort preek onderzoekje op het internet. Hoe preken dominees over Matteus 13:44, het bekende verhaal van de schat in de akker. De man was ziels gelukkig toen hij de schat vond. Hij verkocht alles om de schat te verkrijgen.

Sommigen legden nadruk op de verborgenheid van het koninkrijk. Moeilijk te vinden. Anderen op de vreugde. Weer anderen op het feit dat je alles over moet hebben voor het koninkrijk. Mijn vraag bij dat onderzoekje was ‘waar is de genade?’ En ik schrok van het misschien vaak wel onbewuste wetticisme.

Er is bijna niemand op deze aarde die alles opgeeft en alles verkoopt voor het koninkrijk. Hoe ga je de kerk uit als je deze boodschap hoort? Ik ken maar 1 iemand op deze aarde die alles heeft overgehad voor het koninkrijk en dat is Jezus. Hij heeft er alles voor over gehad om jou te kopen. Hij kocht jou vrij. Hij gaf alles op om jou alles te geven. Genade verandert de impact en betekenis van iedere tekst.

Wat gebeurt er als veel kerkdiensten in Nederland nog steeds beginnen met de wet? Ook al is de intentie goed, wordt je daar mee toch niet onder de wet geplaatst? De volgorde in het geloof is redelijk belangrijk. Wie of wat komt eerst? Het is mi niet eerst wet en dan genade. Alleen Gods goedheid brengt ons tot inkeer (Rom. 2:4). Maar pas op…. Gods goedheid en schoonheid kan ook zichtbaar worden in de wet. Je bent er dus niet zomaar.

Er is zoveel wetticisme. Juist ook veel verborgen wetticisme, zoals perfectionisme, radicalisme en zo zijn er tich andere -ismes. Je hebt het oude wetticisme, het leven onder de wet, en het nieuwe wetticisme… Nu ik tot geloof ben gekomen moet ik ook van alles. Even tussen haakjes ‘er is niets mis met moeten, doen en gehoorzaamheid….’ Juist ook in kerken die radicaal afscheid lijken te nemen van de wet zie ik soms schrijnend veel ‘de zweep erover gedrag’, ik noem het maar even het charismatische wetticisme en oordeel.

Er zijn maar twee manieren van leven. Of je leeft onder de wet, of je leeft onder de genade. De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder de genade (Rom. 6:14). Onder de wet staan wordt hier dus gekoppeld aan het heersen van de zonde. Daar waar mensen onder de wet staan heerst de zonde. Daar waar mensen leven onder de genade gaat het nieuwe leven opbloeien.

Onder de wet of onder de genade geldt voor iedereen. Voor gelovigen en niet gelovigen. Wetticisme is onze eigen menselijke (oude) natuur. Het zijn de oude patronen waar we zomaar weer in terug vallen. Juist ook mensen die niet geloven staan onder de wet en zijn wettisch. Ze moeten het zelf doen en worden altijd op hun eigen mogelijkheden en kracht terug geworpen. In het bedrijfsleven bijvoorbeeld zien we zoveel wetticisme. Je moet voldoen aan eisen en targets halen.

Teaser voor deel 2…Het schommelstoelchistendom.

De volgende keer: ‘De wet is de tuchtmeester tot Christus’ zegt de bijbel. Maar moet ik als christen steeds bij Christus gebracht worden? Ik noem dat altijd schommelstoelchristendom, veel beweging, weinig vooruitgang. Ik hoef niet steeds bij Christus gebracht te worden. Ik ben in Christus. Ik sta niet meer onder toezicht (Galaten 3: 24-26). Ook zal ik 1 Timoteus 1: 8-11 bespreken. Voor wie is de wet? De wet is er niet voor de rechtvaardige….

Wil je nu al meer lezen… Lees ‘Zo verandert God jou’ Hoofdstuk 1.

Categorieën:Wet&GenadeTags: ,

5 comments

  1. Vrijheid betekent niet dat er geen regels meer zijn. En dat we onder het mom van creativiteit mogen doen wat we willen. Vrijheid betekent dat we bevrijdt zijn van de overheersing van de zonde.
    Jak. 1:25 Ẅie zich spiegelt in de volmaakte wet die vrijheid brengt .. hem valt geluk ten deel juist om wat hij doet. Ook het doen blijft belangrijk. En hoe weten wij hoe we leven tot eer van God ? Door te luisteren naar Zijn Woord waarin Hij ons onderwijst. Door de wet niet meer voor te lezen of een “NT versie” te maken wordt het werk van Christus echt niet groter !
    Als je op een NT manier luistert naar de wet realiseer je je steeds meer: ik sta met lege handen en Christus maakt ze vol. Dat is genade die mensen verandert.

  2. Dag Gert, met een groep vrienden bespreken we je boek. Afgelopen zaterdag hoorde ik je ook op de mannendag. Een paar vragen waarop ik nog wel eens een antwoord wil lezen: wat is zin van zondebesef of is dat niet langer nodig, geen oordeel meer op Jongste Dag vs. rekenschap afleggen voor wat je gedaan hebt.

  3. Hans heeft geschreven: “Lees inspirend blogje van Gert Hutten over de wet en de genade. Ik denk wel ‘s: ik wil helemaal geen genade, geen armen om je heen van een liefhebbende Vader; ik ben liever slaaf van de wet, met het idee dat ik daarmee de Vader kan pleasen, dan genade… Dat terwijl de Vader je met open armen opwacht, sla ik de armen weg… Wat bezielt mij om dat te doen?”

  4. Gert Jij hebt wel eens gezegd dat wij mensen plaatjes in ons hoofd hebben (een fixedminndset (of niet) ik herken dat zeker.
    En het beinvloed mijn consumptie gedrag, en mijn omgang met mensen, dus mijn leven.
    Hoe kom ik daar vanaf, want het is een vorm van oordelen, en ik ben niet meer geoordeeld dus moet ik elke vorm van oordeel ook vermijden.
    Het is een gevangen zitten in jou beeld, Paulus zegt dat je bevrijd wordt door Jezus Christhus.
    Maar in deze wereld blijven we toch blood staan voor allemaal invloeden, dus blijf je toch een opgedrongen ideaal plaatje voor ogen houden?
    Hoe wordt dat nu minder, want je weet dat het niet goed is!

  5. Hoi Gert,
    Ook ik was op de mannendag in Barneveld. Ik ben het in grote lijnen met je eens. Ik zat nog met een vraag. Ik mis dat nog in het stuk wat je nu schrijft of op de mannendag besproken is(misschien heb ik niet goed opgelet). In het begin van de wet spreekt God toch Zijn volk toe met de woorden:
    Ik ben de Heer uw God die u uit het slavenhuis heeft uitgeleid? Is dat niet het stuk genade en daarna wet?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: