HEINZ TOMATO KETCHUP


De Heinz Ketchupfles is het icoon van omdraaien. Eerst had je de bekende oude fles. Even schudden en flatsj. Een vette

klodder ketchup op je patatje. Het was een geknoei en geklieder. Toen kwam de nieuwe fles. De omdraai versie. Even schudden en knijpen en klaar.

Johannes de doper, de bizarre woestijnman, in zijn kamelenharen jas, kauwend op een sprinkhaan, is de wegberijder van Jezus. Wat een zonderlinge heraut. Hij preekt een doop van bekering tot vergeving van zonden.  Wat is bekering?

Bekering is omdraaien. Zeggen we dan. Je staat met je rug  naar God en draait je om. Bekering is tot inkeer komen. Maar het zijn slappe weergaves van wat bekering werkelijk is. Juist ons denken over bekering moeten we omdraaien. Bekering is veel revolutionairder.

Het griekse woordje voor bekering is metanoia. Het betekent nieuw gaan denken. Zeg maar omdraaien, omdenken. Omdenken is in. Je hebt mensen die altijd zeggen ‘het glas is half leeg of het glas is half vol’. Omdenkers vragen ‘waar is de kraan?’. Ze zoeken naar een bron. Als het waait zetten sommigen een windscherm op en omdenkers bouwen een windmolen of gaan vliegeren.  De gewone juf gaat harder schreeuwen als de kinderen veel lawaai maken, om er boven uit te komen. De omdenkjuf gaat juist fluisteren zodat de kinderen gaan luisteren. Je hebt naast omdenkers overigens ook veel vastdenkers. Dat zijn van die Jeeps die vast zitten in de modder en maar gas blijven geven en steeds dieper wegzakken in de prut.

Wat is de grootste omdraai in het geloof? Dat wordt glashelder met kerst. God wil eens en voorgoed duidelijk maken dat hij de God is die naar ons toekomt. Ipv altijd maar van beneden naar boven te leven moet er een beweging komen van boven naar beneden in je leven. Omdraaien.  Je leven moet op de kop. Jij hoeft God niet te dienen alsof hij iets van jou nodig heeft, hij is het die aan iedereen leven en adem en alles geeft. Bekering is een revolutie. Een paradigma shift.

Waarom is Johannes de doper zo fanatiek aan het dopen? Je kunt een glas water vullen door het onder de kraan te houden. Je kunt het glas vullen uit een fles. je kunt het glas ook onderdompelen in een rivier, dan wordt het glas vanzelf vol. Ook onderdompelen is een revolutie. Dopen is onderdompelen. Ondergedompeld worden in de revolutie. Jij wordt ondergedompeld in de liefde van God, dan stroom je vanzelf vol.

De Revolutie stopt nog niet. Johannes preekt een doop tot vergeving van zonden. Mandela zei eens: ‘De wereld gaat ten gronde aan een gebrek aan vergeving’. Volken leven in oorlog, mensen gaan scheiden, families gaan kapot omdat er geen vergeving is. Jezus komt om een revolutie te bewerken. Hij geeft het sterkste wapen dat er is in de strijd tegen zonde ‘Vergeving’. Hij wil iedere kloof overbruggen. Zie jij hoe revolutionair vergeving is?

God wil geen geklieder en geknoei in ons leven. Daarom draait hij ons om. Even schudden voor gebruik. Lees even Lucas 3: 1-6 en als je tijd overhebt tot vers 20.

Categorieën:Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: